Sunday, August 1, 2010

~Melentur buluh biarlah dari rebungnya~

Waktu ini jam menunjukkan pukul 4.39 pm..me berada di KKIA sementara menunggu flight pkul 6.40pm..lamanya lagi.. Check out dari hotel pukul 1.oo pm, pukul 3.00pm terus ke airport..

Sekarang ni me dalam surau, airport ni tak ada apa2 yang menarik pun, jadi sini aje la tempat lepak2 sebelum boarding..

Tadi, ada sebuah keluarga masuk ke surau untuk solat..ada 2 org kanak2 bersama 2 org ibu..pada mulanya budak2 ni berkejaran dalam surau ni..sehinggakan ada jemaah lelaki di sebelah berdehem..agaknya tidak selesa dengan keadaan bising...yea la...dalam surau diam2 sudah la..maka, kedua2 ibu tadi memarahi anak2 mereka dan diberikan yasin sorang satu..duduk la budak2 tadi di atas tikar sejadah...tapi, lagi skali dorang ni bising...sorang ibu sudah memulakan solat, lagi sorang tengah pakai telekung...si ibu yang belum solat ni pun panggil la anak2 tadi minta ke belakang sebab mengganggu orang lain untuk bersolat..kanak2 tadi pun kebelakang....(dalam hati me: 'dengar kata juga budak2 ni')...

Si adik: mak, adik tak reti baca ni..

Si ibu: baca bismillah dulu...bismillahirrahmanirrahim...(sambil diikuti oleh si anak)..

Si ibu pun ajar la anak2 tadi selawat..sambil diikuti anak2 tadi..memang agak menakjubkan sebab si anak tadi seolah2 sudah terbiasa dengan selawat tadi..sebabnya, lepas si ibu tadi ajar, anaknya menyambung lagi bacaan selawat tu tanpa di dahului oleh ibunya...dengan begitu bersungguh sekali..

Jadi, kesimpulannya di sini, melentur buluh biarlah dari rebungnya...dari kecil la kita kena didik anak2 supaya iman di dada mereka sentiasa kuat dan sentiasa ingin mendekati Yang Maha Kuasa..

0 comments:

Kamu semua akan dijejaki..=)

 

~~**sTorY oF mE**~~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template