Monday, May 23, 2011

~Kalau ragu-ragu, sila la jangan cerita banyak~

Assalamualaikum semua..

Ada orang nak uji saya hari ni..macam2 dia tanya...saya macam biasa menjawab apa yang saya tahu dan apa yang dia nak tau..seperti biasa saya akan berkongsi apa yang saya tahu..kalau tak tahu saya akan rujuk pada yang pakar...

Selesai sesi soal jawab kepada saya, tiba la saya pula yang menghentam dia dengan pelbagai soalan yang cukup meragukan saya..tapi, jawapan yang diberi

"TAK BOLEH BAGITAU LA, NI MEMANG SISTEM DIA MACAM TU. ORANG PUN BARU 60% TAHU, SO KALAU NAK TAHU LANJUT JOM LA IKUT"

Dalam setiap company, apa yang penting adalah marketing plan..betul tak rakan-rakan sekalian.. kalau marketing plan tu sangat kukuh, orang takkan ragu2 untuk jadi distributor produk kita kan..itu yang company saya tekankan..dan so far itu la yang saya blaja dari boss saya yang suka bagi banyak keje kat saya..

Bos saya selalu cakap.."saya bukan hanya nak train kamu jadi staf yang berkualiti, tapi dalam masa yang sama saya nak latih kamu mcm mana nak handle company. Esok2 kalau dah ada company sendiri, saya harap kamu lebih baik daripada saya, banyak benda yang dah tahu, tak adalah orang pun nak putar belit kamu".

Cuba korang bayangkan, bila kita berurusan dengan customer/client..apa yang slalu diamalkan adalah win-win situation, dimana kedua-dua pihak mendapat keuntungan..bukan hanya sebelah pihak..

Jadi, bila kamu sendiri tak boleh nak bentangkan marketing plan company kamu, macam mana kamu nak yakinkan orang lain untuk tie up dengan company kamu??...ada ke orang nak invest dalam company yang boleh dikatakan entah betul entah tidak company tu wujud ke tidak..=)

Haaa..jadi, sapa2 yang nak buka company, sila la make sure kamu punya bisnes plan tu benar2 boleh meyakinkan orang lain utk invest dalam company kamu..ok.

5 comments:

Mr iz said...

eh ada la pulak jawapan macam tu ye dari orang ru... tak paham juga knape jawapan dia macam tu... macam skim pak man telo je tu...he he he... ye saya setuju dgn cik eda...

NasQ said...

huhu... jom bukak bisnes jual budu raja... jom jom jom heboh...

Eda Latiff said...

mr.iz: tu la..kat situ pun dah menunjukkan kelemahan yang ketara..



Nasriq: jual budu?...budu pun ai x mkn tau..huhu

zati embong said...

budu?make sure buat sedap2 la TK.haha.kang sendiri buat sendiri makan.

NasQ said...

Jat.... tengok kaki la... buat budu pakai air kaki lagi sedap tau... eh? eyekkkkk...

Kamu semua akan dijejaki..=)

 

~~**sTorY oF mE**~~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template