Sunday, October 31, 2010

~Perasan atau tidak?~

Petang2 ni, me ber'blogwalking' setelah berhempas pulas menjadi baby sitter selama 2 hari..
Huru hara gak nak jaga 2 orang dak kecik nih...

Ok, ni nak habaq pemerhatian terhadap 2 orang budak kecit yang beza umur 2 tahun..
Kanak2 berusia 2tahun dan 4tahun...

Antara pemerhatian yang ketara jelas ialah:

Bila kanak2 ini sering didedahkan dengan cerita kartun/aksi kanak2 dengan yang kurang didedahkan dengan cerita kartun/ aksi kanak2..

Ok, yang kurang didedahkan dengan cite kartun/ aksi kanak2 tu adalah anak buah me la tu..
Umuqnya 2 tahun..

Dan yang didedahkan dengan cite kartun/aksi tu adalah anak buah org len..
Umuq 4 tahun..

Ini, beza 2 orang ni la...orang lain me tak tau la yea..

Bila kanak2 ni didedahkan dari kecil lg dengan cite2 kartun/ aksi kanak2 seperti ultraman, power rangers bla..bla..bla...mereka ini akan kelihatan sedikit aktif dan agak agresif..
Tak dinafikan ada baiknya jugak kita dedahkan mereka dengan cite macam ni, contohnya untuk ketahanan diri...tapi ada buruk nya jugak bila aksi2 itu ditiru oleh mereka..dan mereka juga tidak teragak2 untuk melakukan tindakan yang diluar kawal..yea la...budak2 mana la nak tau pk lagi benda tu elok ke tak elok ke...yang dorang tau untuk kepuasan diri mereka saja..maka, membuli itu adalah perkara yang biasa barangkali..

Bila kanak2 itu kurang didedahkan dengan cite kartun/ aksi kanak2, mereka ini akan kelihatan sedikit kurang agresif..agresif yang ala2 je...aktif tetap juga aktif..dan mereka ini akan mudah terpengaruh dengan aksi kanak2 yang agak agresif..mungkin sebab pertama kali lihat benda baru/ aksi baru...jadi mereka ini teruja untuk melakukan aksi yang sama..

Jadi, disini..kesimpulan yang dapat diberi adalah...kanak2 tidak kira la berapa pun umur mereka, mereka ini lebih mudah terpengaruh dengan ape saja yang dilihat..

Tapi, apa yang merisaukan me adalah, bila terlalu banyak cite2 aksi kanak2 di dedahkan kepada kanak2 yang belum tau untuk membezakan antara yang perlu diikut/ tidak, ini seolah2 mendedahkan mereka ke arah perkara buruk ----->jenayah..

Yea, mungkin agak berat kesimpulan yang me buat, tapi kalau terlalu banyak cite2 yang berunsur aksi, gaduh2 dipaparkan walaupun dalam bentuk animasi/kartun, ini boleh mendatangkan sesuatu yang mungkin kita tak pernah terlintas pun..dan sekiranya terlalu lama kanak2 itu terdedah dengan cite2 sebegini, tak mustahil mereka2 ini akan menjadi pakar dalam aksi2 pergaduhan tanpa perlu pegi kelas taekwando ke karate ke silat ke..

Cuba bayangkan kalau didedahkan seawal 2 tahun?...kanak2 ini akan membesar, cuba bayangkan berapa lama mereka ini akan terdedah dengan cite2 cmni sehinggalah mereka reti untuk membezakan yang buruk dan yang baik?????

Haaaa....takut bila memikirkan walaupun me belum de anak sendiri..pape pun, ibu bapa la yang bertanggungjawab untuk mencorakkan acuan anak masing2..=)

2 comments:

haslinda said...

yes!!
i am agree..cam adik aku pun..asyik keje nk tumbuk org jer...bukan tau nk hormat org tua...


p/s : penuh emosi x?? hahaha ;P

Eda said...

haaa...tau xpe..dak2 ni bukan tumbuk main2 lak tu...siap bunyi gedebuk! lagi tumbuk blakang org...

senak okeh..huh..

xpe..emo2 kt sini je bkn keluaq pn..hehe

Kamu semua akan dijejaki..=)

 

~~**sTorY oF mE**~~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template