Monday, April 11, 2011

~Jom jaga kesihatan dari sekarang!~

Assalamualaikum semua..

Belum sampai seminggu berita kematian ayah ofismate, hari ni dengar lagi kematian rakan baik ayah saya..innalillahiwainnailaihirajiun buat arwah pakcik sulaiman..rakan baik ayah saya waktu sama2 di Felda Jerangau..

Saya masih muda, tapi jangan ingat orang muda tak dijemput olehNYA pada usia muda..ingat lagi bulan lepas rakan saya yang dijemput olehNYA disebabkan sakit yang dialaminya..dan kini bermacam2 penyakit jugak boleh menyerang tanpa mengenal usia..

Jaga pemakanan adalah yang terbaik pada waktu ini..kurangkan makanan manis, berlemak dan yang tinggi kolesterol...jangan ingat org kurus takde kolesterol...org kurus pon kadang2 kolesterol tinggi cuma lemak je yang rendah..

Arwah pakcik sulaiman ada penyakit diabetes..dan dah 3 minggu dimasukkan ke wad..baru 4 hari lepas menjalani pembedahan utk potong kaki nya pada paras peha..bila dengar berita tu, hanya doa je la yang mampu dipanjatkan..orang cakap kalau penyakit diabetes, sebolehnya berpantang la selagi boleh elak kaki drpd kena potong..kalau dah kena potong tu, tau je la luka dah la lambat baik..nak pulak kalau dah merebak, bertambah la kronik..

Makanan sekarang pun susah nak percaya jugak yang betul2 sihat ke tak..maksud saya lebih kepada organik atau tidak..mana taknya, bila ada rakan bangsa cina yang bagitau hati2 bila beli sayuran organik dari pasaraya tuttt..sebab ada masuk paper yang pekerja dorang guna ridsect utk elak serangga...tak ke tu dah tercemar dengan bahan kimia...erm..jadi seeloknya tanam la sayur sendiri kalau ada laman..sekarang guna tray pun boleh..saya?..dalam proses utk tanam sayur sendiri la ni..bila dah pindah rumah, ada la tanah skit boleh guna utk cucuk tanam...hehe..tapi rasanya tanam dalam tray kut...senang nak angkut..jimat space pulak tu..

Ayam pun dah jarang sangat makan...selalu pegi pasar pun kami pilih ikan je..tak pun udang dan sotong..ayam sekarang pun pakai hormon utk cepatkan tumbesaran dia..ermm..mcm2 teknik dorang guna utk dpt keuntungan berlipat ganda..nak yang sihat kena bayar lebih la utk beli ayam organik @ ayam herba..sekilo mau 13 hinggit gak tu..huhu

Orang ckp mencegah tu lebih baik daripada merawat kan..jadi, sebelum penyakit yang kronik datang, elok lah kita jaga kesihatan dari sekarang...bersukan/beriadah tu salah satu aktivit yang baik utk jaga kesihatan..

Panjang pulak jadi entry ni..huhu..semalam pegi Pedas Hot Spring..berendam dalam kolam air panas tu rasa mcm duk sauna..berpeluh2..pastu buat refleksologi pulak dalam kolam bersebelahan, siyes penat sangat rasa badan lepas tu..adakah itu petanda mempunyai penyakit?..mintak dijauhkan la..amin..



p/s: JOM JAGA KESIHATAN DARI SEKARANG..=)....esok & lusa saya cuti..hehe

15 comments:

Sekamar Rindu said...

salam...

bestnya cutiii....

sr sihat..alhamdulillah..

Eda said...

cuti yang terpaksa tak best kut..huhu

Nasriq said...

nanti jaga arfiza elok2... baru pregnant lagi tu...

KUREKURE COMEL said...

hhmmm...betul la kematian tidak menegal usia....


sayur kat mana tu....ishh teruk betul...

Eda said...

Nasriq: tau...



mina: erm..tuttt...huhu...just be careful je la..cuci bersih2 ok..=)

khaifaiz said...

Btl eda.. Mencegah lebih baik drpd mengubati..

Sama-samalah kita control mknan kita..

Eda said...

khai: control selagi boleh control kan..

Mat Ganu said...

wah, bagus nie..jom2!! hehehe

norh said...

beringat2 jugak tapi pantang tengok makanan yg lazat2..hu hu

intan suraya said...

waaa.. asyik cuti je..hehe
rasa mcm x sihat tp x prnh g wt check up..

Mr iz said...

ye mari jaga kesihatan bukan untuk sesapa ..he hehe... untuk kita juga... best tak air panas pedas tu... lama tak g situ la...he he he

Eda said...

mat ganu: jejoms!!..hehe


norh: ssh tu klu gitu tu..huhu

Eda said...

intan: cuti sbb terpaksa...bkn cuti suka2 tu..baik gi wt check up..muda2 ni kena la jg kesihatan..



mr.iz: betul tu...utk dr sndr & kluarga jugak kn..tempat dia kecik je..klau setakat nk main2 air boleh la..tp klu nk yg best pegi bkt gambang resort la lg best...;p

zati embong said...

jat ni dahla xmkan sayur,org2 ofis ramai bebel cmne kalau pregnant nanti kalau sayur xmakan.

ade kena mengena ke?huhu

Eda said...

hehe..sayur pon byk zat..jadi bw2 la makan yea..=)

Kamu semua akan dijejaki..=)

 

~~**sTorY oF mE**~~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template