Wednesday, April 13, 2011

~Kerenah manusia yang pelbagai~

Assalamualaikum semua..

Orang kata jauh perjalanan, luas pemandangan..
Pemandangan yang indah, yang tidah indah, mungkin akan dilihat sepanjang perjalanan..

Keluhan demi keluhan yang keluar dari mulut bukan bererti tidak redha dengan ketentuanNYA..kadang2 keluhan yang terkeluar barangkali boleh melegakan sedikit rasa yang terpendam agar tidak terlalu membebankan..

Manusia juga ada pelbagai ragam..yang baik, yang tak baik, yang menurut perintah, yang ingkar dan macam2 lagi..adeiii...tak reti lak nak berkias pasal ni..ok, straight to the point..

Saya baru balik dari kuantan..cuti 2 hari untuk hadir ke mahkamah majistret berkaitan dengan tuntutan saman ke atas insurans kereta saya..erm..pengalaman pertama masuk mahkamah..pertama kali berjumpa kembali dengan keluarga plainitif..

Bukan nak mengata atau menghina, tapi sedih dengan sikap manusia kini..yang mungkin sudah kekurangan sifat perikemanusiaan yang sepatutnya ada..kami tiba awal di sana dan berselisih dengan keluarga plainitif, masih ingat lagi muka2 yang pernah hampir terjadi pergaduhan ditempat kejadian, kami tersenyum bila nampak mereka..tapi, langsung tidak dibalasnya senyuman yang dilemparkan..

Peguam datang dan terus saya tanya, kenapa still jalan jugak, takkan tak boleh settle luar court..then, lawyer tu pon bgtau..insurans dah offer utk bagi 10k, tapi mereka enggan menerima tawaran tersebut..itu yang jalan jugak..kami pon terkejut dengar lawyer ckp gitu...memang materialistik betul la..eee..geram pon ye jugak..

kemudian, kebetulan pegawai penyiasat yang siasat kes ni ada skali di tempat menunggu...kami pun berbual2 la dengan dia...dan dia jugak terkejut mereka failkan jugak kes ni sedangkan terlalu banyak kesalahan yang dilakukan oleh plainitif..pegawai tu kena hadir jugak sbb plainitif enggan terima tawaran..sambil2 berbual tu En.Azizudin ni pun ckp la, sebenarnya kalau ikutkan undang2 mmg budak tu byk kesalahan..tapi, dia masih boleh menuntut NCB kereta saya..maka, akan berkurang la NCB kereta saya..huhu..mungkin ada yang nasihatkan mereka utk fail saman..

Akhirnya pakcik yang failkan kes ni bersetuju juga setelah tawaran akhir dikemukakan dan setelkan diluar mahkamah..kalau teruskan jugak pun, mungkin dia takkan dapat sebanyak tawaran yang diberi..

Manusia ni berbagai2 ragam kan..rambut mungkin sama hitam..tapi hati sapa yang tahu?..

Pengalaman mendewasakan kita..pengalaman yang saya dapat ni tak semua yang boleh dapat kan..dalam hal ni jugak saya bersyukur punya sahabat yang bukan sahaja sahabat ketika senang, malah ketika susah juga..terima kasih dan minta maaf kepada yang terlibat..menyusahkan emosi korang je kan..

Apa yang terjadi semoga tidak berulang lagi di masa hadapan..

Kepada semua..berhati-hati di jalan raya..ingat orang yang tersayang..=)

15 comments:

Nasriq said...

sorry tak dapat pergi hari ni... sorry sesangat...

Eda said...

tiada maaf bagimu...huhu

xde hal la..ktorang tak dtg pon takpe td kalau smlm dia dh terima tawaran tu...ngada2 betul pakcik tu..jemput dtg umah 1 mei ni..ada buat kenduri kesyukuran skit..=)

Nasriq said...

1 mei? erm... rasanya balik rumah...

khaifaiz said...

mengada betul pakcik tu.. bg jln mudah, nak gak jln susah.. Menampakkan penyakit keras kepala

norh said...

orang2 sekarang memang semakin mementingkan kebendaan..

Eda said...

Nasriq: insyaAllah 1 mei...x suruh balik umah pun, i suh dtg umah la..hehe




khai: sangat keras kepala..boleh nampak kilatan di kepalanya tu..huhu




norh: tu la pasal..

KUREKURE COMEL said...

teruk betul...kalau dpt kat mat..mmg nahas dah....

mat pernah kena cmtu gak....sekali mat kejar dgn parang...

mat panas baran gile2....lps tu org tu senyap je...huhuhu...


takpe eda....org buat kita mcm tu..tgk lah..nnti org tu akan kena semula mcm eda..sabar je lah...

Mr iz said...

he he he he.... biasa la manusia ... ikut kan nafsu..akhirnye... he he he... tak pe janji dah selesai satu masaalah kan... sekurang kurangnye cik eda beruntung dah dapat satu pengalaman.. ye tak... tak semua orang boleh dapat pengalaman macam ni... keep cool...he he he

zati embong said...

xpela da,sekurangnya da lepas 1 masalah kan. O.o

Fida Ghazi said...

kesian kan orang macam tu..

dah dia yang buat salah.. keras kepala, sombong, bodoh juga..ujung2.. tak ke mana pon.. tak sudah2 tunjukkan kelemahan diri kat orang lain.. tu pon tak sedar lagi.

Juraidah Hashim said...

mcm tu ending kisah ari tu..lame dah jadi..mase tu kami masih pengantin baru..skrg anak sudah 8bulan br setel sume...huhuhu..tp xleh lupe la kejadian tu..

Eda said...

mina: dasatnya mat..huhu..doa je la dorang berbahagia atas kesempitan org lain..huhu



mr.iz: cool fever dah ni..

Eda said...

jat: alhamdulillah, selesai satu masalah..



fida: itu la kalau nafsu tamak menguasai diri..




jue: huhu..lum sempat jenguk jasmin lagi nih...jue, dtg umah ek 1 mei ni..kita mamam2 skit..hehe

Hidayah Saad said...

lame tol kes nih ek.. rase bersalah gak sbb korg nak dtg kenduri dyh mase tuh.. sgt terkejut..

Eda said...

dayah: benda dah nak jadi, nak buat mcm mn kan..sedih gak x dpt tengok ko sanding ritu..:(

Kamu semua akan dijejaki..=)

 

~~**sTorY oF mE**~~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template