Tuesday, September 6, 2011

~Jangan bermain dengan acid, ianya sangat bahaya~

Assalamualaikum semua..

Hari ni hari yang agak bizi agaknya..tapi tetap jenguk blog juga..hehe
Kenapa tajuk entry ni macam ni ek..bukanlah nak bagitau ada mangsa simbah acid yang terbaru..cuma, nak bagitahu kesan yang akan diterima je bila terdedah kepada acid..terutamanya acid pekat (concentrated acid dimana kepekatannya melebihi 65%)..

Hazard: Toxic


Hazard: Corrosive


Hazard: hazardous in the environment
Mari sini rapat-rapat kita belajar kimia hari ni..saya sebenarnya dah terdedah dengan bahan-bahan kimia ni secara langsung sejak di universiti lagi..iaitu tahun 2003 hingga lah sekarang ni..cuba bayanagkan berapa banyak toxic yang ada dalam badan saya ni..ermm..mesti tak terkira kan..pagi ni tergerak hati saya untuk tengok balik MSDS (material safety data sheet untuk concentrated acid) yang mana menerangkan secara terperinci ciri-ciri dan cara-cara pengendalian untuk apa sahaja bahan kimia..

Kenapa nak semak MSDS sedangkan kerja pun memang hari-hari mengadap bahan kimia..kadang2 kita manusia biasa ni bukanlah sempurna 100%..ada sesetengah perkara kita kena refresh balik..bila terlibat dalam bidang ni, selalu terfikir penyakit2 kronik yang berbahaya..sebabnya ada satu hari tu, saya langsung mengabaikan ciri keselamatan yang sepatutnya saya ambil masa mengendalikan concentrated hydrochloric acid (fuming acid)..tanpa mengenakan pakaian yang sesuai, hanya menggunakan glove & facemask je...dengan tak pakai goggle & labcoat..dan secara tak langsung, saya juga telah membahayakan keselamatan staf lain..huhu..

Kita tengok acid tu warna dia jernih..tapi warna jernih tu sebenarnya sangat berbisa..bila ada je mangsa simbahan acid yang kena acid ni, memang mengucap panjang la saya..sakit tertitis sedikit pon tak terperi rasanya, ni kan pula kena simbah abis satu muka..dan kecederaan yang kena pulak kemungkinan akan kekal..jangan kan terkena acid, terkena minyak & air panas tu pun pedihnya dah tak boleh nak tahan..jadi, jangan lah disebabkan ingin suka2 nak cuba bermain dengan acid, tanpa sedar bukan saja kita membahayakan orang lain, tapi sebenarnya turut membahayakan diri sendiri jika tidak dikendalikan dengan sempurna..

Kalau nak tahu lanjut pasal chemicals ni, korang type je kat mr.google tu nama acid yang korang nak tahu..pastu cari pula MSDS pasal chemicals tu..ok..saje nak share pasal ni..sebab saya terfikir2 dah brape banyak toxic agaknya terkumpul kat dalam badan..belum lagi masuk habuk2, debu2, asap2 kenderaan, asap2 rokok yang 'ter'hidu nih...haih...ajal maut kat tangan tuhan kan...selagi kita boleh cegah, kita cegah la..jangan disebabkan terlepas pandang, orang lain pula yang jadi mangsa...eh..merepek apa la saya ni...huhu

cau..cin..cau...air bandung cincau pon sodap nih...hehe...;)

4 comments:

Tukang Karut said...

hoho... hari2 guna alkali... eh... sabun tu alkali kan? ada kesan tak?

Rozali said...

Assalamualaikum Eda

subhanallah
jauhilah drp pekara yg buruk tu...

Wassalam

Eda Latiff said...

TK: oit..sapa pulak yang ajar ni sabun tu alkali...pH utk sabun ~5.5 - 6.5 la..kalau lebih dari 7.0 baru alkali..



atuk-phd: waalaikumussalam...amin...moga dijauhkan perkara-perkara yang tidak diingini..

haslinda said...

ko igt x aku kene HNO3 then kene attend wedding kemek..huhuh..sengsara beb. :(

Kamu semua akan dijejaki..=)

 

~~**sTorY oF mE**~~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template