Monday, November 15, 2010

~Tahap kebizian yang melambung2..tips untuk student praktikal~

Waahaaa....ooppss..salam semua..=)

Kamu bizi ka?..me?...entah kenapa hari ni tahap kebizian sangat la menaik grafnya..
Walaupun begitu, blog masih sempat di jenguk dan dihapdate...hehe..rasa macam dah tak boleh tinggal lak blog kesayanganku ini..

Hari ni me train student praktikal sini cemana nk wt keje dlm lab..
Jangan sekali-kali main kejar2 dalam lab tau adik2..kang jatuh tersungkur sapa mau jawab?..
Haa..degil ni budak2 zaman skang ni..

Ni nak bagi tips skit kat student2 IPTA/IPTS yang nak buat practical kat mana2 kompeni..
Me bukanlah nak kondem ke ape dak2 praktikal ni..tapi nak bagi kamu kamu dan kamu bukak skit minda tu..

Okeh, untuk hari pertama slalunya kamu akan diberi taklimat mengenai perjalanan aktiviti syarikat..oleh itu, sila dengar dengan teliti sebab ini juga akan menjadi salah satu bahan untuk kami yang monitor kamu kamu dan kamu itu untuk memasukkan nya dalam evaluation form korang...jadi, silalah bersedia jika ditanya mengenai syarikat...ala2 mcm nak kena intvw la...
oh, lupa lak nak cakap...ni untuk kompeni private la..klau praktikal kt gomen sektor me tak tau la..

Yang ke-2 : PUNCTUALITY
Haaa....ni yang me geram sangat ngan student praktikal kat opis me nih...hang ingat ni kompeni bapak hang ka?..nak datang sesuka hati je lambat...sabaq2..cool...

Ni me nak bagitau kenapa selalunya student praktikal akan lambat ke tempat praktikal/keje..
1) Sebab kamu semua dah terbiasa datang lewat ke kuliah, maka kamu ingat tempat praktikal tu pon tempat kamu nak pegi kuliah...ini adalah salah!..
2) Sebab kamu ingat kamu hanyalah student practical jadi tak perlulah nak datang awal macam permanent staf pulak...ini jugak adalah pemkiran yang sangat sumpit...eh..sempit..
Ketepatan masa korang termasuk juga dalam kriteria yang akan dinilai...jadi, jangan main2 dengan masa...sesuka hati korang je nak datang lewat..
Mcm kt kompeni me nih, me dah bagi warning pon dak ni bleh selamber badak je datang lewat jugak....takpe...hang tunggu la nanti evaluation form tu mcmn yek...so, be careful!

ke-3: Jangan la jadi macam pahat dengan penukul..

Kenapa ek?..korang kan dah di assign project ape2 yang akan dibuat..so, gunakan masa selama 3 bulan ni untuk siapkan ape2 yang patut..masa itu adalah emas..masa ni la korang nak grab experience sebanyak yang mungkin...kalau tak tahu silalah bertanya..jangan la pulak bila disuruh baru nak buat..
bila tanya dah buat report ke belum result yang dapat tu?...
nak pulak dijawab macamni...'Ha?..macamana nak buat graf yea?..saya takde kertas graf la'..
Oit....hang ni blajaq ja tinggi2, zaman la ni mana da orang pakai kertas graf lagi dik oi..hang guna la excel tu...haaaa...hang tau guna excel dak?..kalau tak meh cini cek ajaq..

Yeaaa....itu la yang terjadi pagi tadi di ofis ini...
wahaa..adik2 sekalian, me tau mungkin bunyik nye agak kasar, tapi bila korang dah start buat praktikal bermakna korang akan berdepan dengan pelbagai masalah yang mungkin dihadapi, tak kira la ada kertas graf ke tidak...yang ingin me TEKANKAN disini adalah:
GUNAKAN MINDA ANDA UNTUK BERFIKIR APA YANG PERLU DILAKUKAN BAGI MENYELESAIKAN MASALAH YANG ADA..hambik ko..capslock gitu..dan rasanya seorang student IPT tidak seharusnya mengeluarkan jawapan sebegitu rupa..communication skill anda juga akan dinilai...tau??

Buat praktikal ni nampak macam senang, tapi sebenarnya waktu ini korang akan berdepan dengan situasi sebenar alam pekerjaan..dan me tak nafikan bila kita belum habis blaja, mentaliti 'SAYA STUDENT LAGI, TAK PE..' ini harus dibuang..sebabnya selepas bergelar student, kamu juga akan memasuki alam pekerjaan...dannnn...pengalaman kamu buat praktikal jugak akan masuk dalam resume kamu...dan jangan ingat interviewer2 yang korang apply keje tu takkan tanya pasal praktikal kamu..sbb ini juga dikira pengalaman ye...=)

Ok lah....panjang giler entry ni me buat...hadoiiii...penat dah otak....
Jadi, untuk adik2 yang bakal buat praktikal di mana2 saja, me nasihatkan jangan sesekali memandang remeh perkara2 ini...sebab apa yang anda lakukan, semuanya akan dinilai... kemajuan kamu juga akan dinilai....bukan Nilai Negeri Sembilan yea....hehe...=)

Woohaa.....entry ini sangat serius!
mari kita pegi lunch!!

2 comments:

haslinda said...

hahahah...ckp kat dak tu..aku leh beli kan kertas graf...brapa buku dia nak?? hahaha

Eda Latiff said...

haha..tau xpe...siap de org nak seponser lagik nih..;P

Kamu semua akan dijejaki..=)

 

~~**sTorY oF mE**~~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template