Thursday, January 6, 2011

~Bawang pun naik harga gak ke?...agak2 la~

Salam semua...selamat petang..


Menu hari ni untuk berbuka adalah ikan masak sambal ngan sayur brokoli goreng...eh..saya tak posa, housemate je yang posa..hehe..disebabkan terbukti ketidakpandaian sahabat serumah dalam mengendalikan ikan itu, maka tugas diambilalih oleh saya la..sapa lagi...takkan nak suh mat2 bangla depan umah tu pulak kot..huhu..

Dah lama jugak kitorang tak makan malam kat luar...waaa....perkembangan yang bagus..boleh saving banyak skit..jimat der...nak pulak semua barang pun dah naik harga...bukan bahan mentah je yang naik harga, barang makanan yang dah siap masak pon naik harga..

Balik kerja tadi singgah la pasar tani dekat ngan rumah ni untuk beli ikan, bawang dan sbg nya la..harga ikan masih boleh di pertimbangkan...hehe...ye la...beli 2 ekor je pon...hihi...tapiiiiii...kenapa harga bawang naik hampir 50%???????....tak puas hati nih!...oh2..lagi satu tak puas hati, nama pasar tani tapi sorang peniaga sayur pon tak kelihatan...pelik betul...huh

Dalam paper pon ada cakap juga, harga bawang 4 kg sebelum ni berharga ~RM7.00 skang dah jadi ~RM20,,,,,wooooo~~~...manyak tu...minyak ron97 pun naik seposen je tau...2 minggu lepas beli bawang sekilo baru RM3.00, tapi hari ni dah jadi RM5.00...pe kes ni...itu bawang besar..bawang kecik lagi la...sekilo ~RM9.00...hohoho...santa claus pon bankrap kalau macam ni..patut la harga makan lunch sehari2 semakin mahal....kalau sebelum ni...nasi+lauk ikan+sayur = ~RM5.00, skang dah jadi ~RM6.50-RM7.00...

Kenapa ek...ke nak kena tanam segala macam jenis sayur kat rumah...saya suka kalau rumah saya atas tanah....memang akan digunakan sepenuhnya..tapi, rumah saya atas angin...itu pun ada juga saya tanam pokok cili dalam pasu kat luar balkoni tu...walaupun slalu layu sebab terkurang kasih sayang..eh..slalu siram 3 hari sekali je...baru dia kuarkan buah...

Hehe..sila abaikan kelayuan pokok ini..setelah mendapat cukup H2O, pokok ni kembali segar..hehe

Memikirkan rumah ni terlalu tinggi untuk dipanjat tanpa bantuan lif, niat hati untuk bercucuk tanam dipendamkan begitu saja...haha...*ayat tak bleh blah*...kalau tak mesti penuh laman dengan pasu2 bunga dan sayur sayuran...hehe

Eh..eh...kenapa orang skang suka cakap "ayat tak bleh blah"....apsal ek...termasuk la diri ini...huhu

5 comments:

Nasriq said...

tu pokok cili ke kaktus tu?
keterkeliruan melanda diri ai...

Eda said...

haha...perli la tu...kalau u nampak macam kaktus, kaktus la tu, kalau nampak macam pokok cili, cili la tu..

tuh..tak nampak ke ada cili tu?..

Eda said...

nak kena tukar pic lain nih...upload pokok cili yang dah segar..

Nasriq said...

ooooo....cili rupanya...

Eda said...

iye...bukan kaktus tu..

Kamu semua akan dijejaki..=)

 

~~**sTorY oF mE**~~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template