Tuesday, March 1, 2011

~Sabar dan tabahlah sayang~

Assalamualaikum semua..

Semua manusia punya masalah..semua pun pernah merasa sedih..samada sedih itu berpunca akibat perbuatan diri sendiri ataupun sedih kerana kecewa diperlakukan oleh orang sekeliling..Nasihat pertama yang pasti akan diterima adalah..

"Bersabarlah wahai teman"...sabar itu senang untuk disuruh, tetapi amat payah untuk dilakukan..tambah2 lagi jika ianya berkaitan dengan masalah hati dan juga perasaan..sabar memerlukan komitmen daripada hati yang tabah, jika tidak, jiwa tidak akan mampu untuk bersabar..

Anda adalah seorang yang hebat jika mampu bersabar dalam menempuh kesedihan, masalah dan kekecewaan..ini kerana, hanya orang yang terpilih dan beriman saja mampu bersabar w/pn ditimpa dugaan demi dugaan..*mampukah saya menjadi salah seorang daripada mereka?..hanya tinggal tanda tanya dalam minda*

Seseorang pernah berpesan,

"Kalau ada masalah, jangan sekali kali kita lari sebab, orang yang lari daripada satu masalah akan pasti ada lagi masalah lain yang akan menimpa"

"Bila DIA timpakan ujian kepada kita, itu bermakna DIA mahu mendengar suara kita, mahu mendengar rayuan kita, dan mahu mendengar kita mengadu kepada-NYA, bukannya mencari manusia untuk mengadu".

"Bila kita mengadu dengan manusia, belum tentu dia akan membantu kita, kadang2 masalah yang kita hadapi tu boleh pulak dijadikan modal untuk umpatan dan fitnah keji mengeji..tindakan manusia ni susah kita nak duga"

Kata-kata di atas ada benarnya, walaupun kita tak dapat melihat DIA, tapi dia setia menemani kita, memberikan penyelesaian tanpa kita duga. DIA juga yang akan menyapu kesedihan dan airmata kita kita dengan rahmat-NYA yang luas meliputi langit dan bumi..kita sepatutnya bersyukur dengan adanya DIA di sisi..

sumber rujukan: Kerana-MU aku berubah

20 comments:

zati embong said...

thanks eda!

buatkan jat tersedar. O.o

Eda said...

sama2 la kita jat yea, eda pon sedang mencuba untuk bersabar dan bertabah..hehe..=)

KUREKURE COMEL said...

hhmmm....kdg2 ungkapan sabar tu...
mudah utk disebut...tp org yg mengalaminya...hanya tuhan yg tahu..
huhuhu....


paling penting...hadapi sesuatu masalah dgn tenang...
serta bertawakal kpd NYA..
kan..kan...eda...hehehe....




p/s:kepok...kepok..nak kepok....
kihkihkih....

Eda said...

betul mina...seploh markah..hehe

kepo...kepok..kepok....nok kepok mende gok?..haha

Mr iz said...

ye saya setuju, sokong kedua belah tangan....semuanye yang berlaku ada sebab terbaik darinye...kepada dia jualah tempat sebaiknye kita mengadu.......he he he..."tindakan manusia ni susah kita nak duga" ayat ni yang paling berkesan kat dalam hati ni.... hu hu hu jd pandai pandai lah kita menilai siapa kawan dan siapa sahabat...

Nasriq said...

nok kepok leko bukit tok beng, seberang takit gok!!

lidah lembut berkata2, berkata apa sahaja, yang menanggung... hurmmm...

Eda said...

Mr. iz: kadang2 sahabat dan kawan sukar utk dibezakan..ayat last tu mmg sgt memberi kesan yg mendalam...=)

Eda said...

Nasriq: kadang2, kata2 manis tu sedikit sebanyak boleh mengubat hati yang gundah..

norh said...

sabarla Eda sayang ...

Eda said...

norh: huhu...terharu lak..=)

intan suraya said...

Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.
~surah al-ankabut ayat 2~

:)

Rozali said...

Assalamualaikum Amy

moga Allah tidak menurunkan ujian kpd kita dgn ujian yg tak mampu kita pikul/tanggung/sabar

Wassalam

sekamar rindu said...

salam...selagi kita hidup..mesti ada masalah..perlu hadapi setiap masalah yg datang...:)

Eda said...

intan: tq sharing..=)



atuk-phd: Waalaikumussalam...saya eda la..bukan amy..huhu..dah 2 org dh ni salah nama saya nih..adeii..


SR: selagi hidup masalah kompem ada..=)

haslinda said...

ko punyer entri ni mmg selari ngn apa yg berlaku pada aku semlm..n entri baru tu pun sama jer apa yg berlaku kat aku hr ni..huhuh

Eda said...

linda: adakah kita serasi bersama?..hahaha..=P

haslinda said...

hahaha..serasi bersama...leh masuk rancangan aznil ni..hihih

Eda said...

haha..ade2 je ko ni ek..

leh bergambo ngan paknil kan kan kan..haha

haslinda said...

hahahaha....ngarut...dah lari dr topik asal..hehehe

p/s : aku sgt stress skrg...xsabar nk tunggu next week..

Eda said...

sabar2...nnt kita release kan stress yang ada yea..

skali skala mengarut pe salahnye..hehe

Kamu semua akan dijejaki..=)

 

~~**sTorY oF mE**~~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template