Saturday, December 25, 2010

~Ibu bapa mana yang tak nak tengok anaknya hidup bahagia~

Salam semua...selamat pagi...

Dah sarapan ke semua?..baru sudah sarapan dan ni nak mulakan menulis pulak..cuti2 umum ni duduk2 lepak kat rumah je la...tatau nak buat aktiviti apa..hati ni meronta2 nak pulang ke kampung...kang ada je wat keje gile start kete blk kg...huhu..;-)..pastu senin ambik la MC...haha...giler namanya tu kannnn...=P..tapi, idea tu macam menarik je kan..hehehe...;)

Bukan apa...rindu pada orang tua sangat menggamit perasaan...sepatutnya dah selamat berada di sinun, tetapi niat hati yang membara terpaksa dilupakan dek kerana beberapa masalah yang agak sukar di rungkaikan...eceh..malas nak blk kampung drive sorg2...adik pulak keje belah petang...akak n family pulak masih berada di kampung sbb cuti skolah..jadi, tade sape yg mau hantar diri ini ke stesen bus...w/pn sebenarnya boleh je tggl kan kete kat tempat perking tu, tapi berisiko lak...KL tu bukan leh wt main tgl2 kete ni....ada je yg terliur w/pn kete buatan M'sia je..

Saat ni mulalah teringat kat mak, ayah, adik2, ayam2 kat blakang umah, itik2..eh, itik tade...hehe...ayam kampung je ada...kalau kami adik beradik blk kg ayah mesti sembelih ayam kampung wat jamu kitorang makan..sedapnya mak masak kari ayam kampung...sedapnya wat ayam kampung goreng berempah....argghhhh....mau pulang..:(..kann dah sebak...sob...sob..=(

Rindunya kat dorang....mau nangis lak rasanya...huhu...hati ni cukup la sensitif..nak pulak bila berada dalam keadaan tekanan perasaan yang agak tinggi...mula la nak meruntun2 jiwa...ermm...kata iron woman...iron woman kena la kuat walau pon tanpa orang yang disayangi dan dirindui..huhu..

Ayah dan mak...rindu mereka..

Tapi, apa yang buat hati rasa sebak ialah naluri seorang ibu tu...walaupun kita berada jauh di mata mereka, tapi macam tau2 je anak kesayangannya sedang dilanda perasaan gundah..

Kehidupan peribadi selalu kami kongsi, tapi untuk kali ini tak pernah keluar sepatah pun dari mulut ni utk berkongsi..entah..mungkin taknak mak susah hati melihat keadaan diri...cukuplah mak susah hati suatu ketika dulu waktu hidup ni terasa tidak terurus..dengan tekanan dari saudara mara yang asyik bertanya itu ini...bese la bila umur kita semakin meningkat...nak pulak kazen2 yang sebaya sudah pun mendirikan rumah tangga..

Terpaksa berhenti seketika, tak mampu lagi menahan takungan air di mata..

Sewaktu pulang raya haji baru2 ini, mak dapat mengesan riak wajah ceria yang dibuat2...oh, hati ibu sungguh peka..entah kenapa hati sangat berat untuk bercerita..malah hanya berbual2 dengan agak berhati2 , meminta nasihat secara tidak langsung untuk bertanya apa yang harus dilakukan jika sesuatu musibah menimpa..tanpa bercerita lebih lanjut..

"Mak, ayah, doakan Eda bahagia dunia khirat yea"..

"Mak selalu doakan anak2 mak supaya bahagia dan dipermudahkan urusan tak kira kat mana pon"..

"Ayah selalu doa anak ayah yang sorang ni di percepatkan jodoh dengan org yang soleh" kata ayah sambil tersenyum.

Jawapan mak masih lagi sama seperti di zaman persekolahan...mungkin mengerti saya seakan2 enggan bercerita, jadi perbualan kami lebih kepada kehidupan seharian..mendengar jawapan ayah pula membuatkan saya tersenyum mengerti...

Jauh di sudut hati ni, rindu sangat nak berbual dengan mereka sambil menatap kedutan2 di wajahnya...bila terkenangkan mereka mudah benar air jernih menitis...rindu ni tak dapat dibendung lagi...hanya mampu mendengar suara mereka melalui telefon...

P/s: coretan disebabkan terlampau rindu pada mak dan ayah..

9 comments:

eVy-D-YaNa said...

huhu...sdeynya bca entry ni..

cm tu la kan perasaannya bila duduk kat perantauan jauh dr mak bapak..

sabar ek sis~

btw, thanks sggah blog sy~ :)

Talk of A Soul

Eda said...

yup..nak pulak bila kami mmg rapat..

bertambah rindu bila tepon tgh hari tadi mak cakap tengah masak kari ayam kampung...sobs..sobss..huhu

u r welcome..=)

Eda said...

cadangan nak wat keje giler pon dibantah sekeras2nya oleh mak sebab skang tengah musim hujan...=(

Fida Ghazi said...

hmmm.. pon tgh rindu dgn mak & abah kat kg...

Eda said...

Fida Ghazi: cepat tepon dorang sekarang!!..=)

KayNisa said...

fuuuu, part bsmbg sambil tgk kedutan diwajah dorg mmg tacing.. leleh weh. sy pn smua bnda pn nk share ng mak pak... dorg pdegr yg paling jujur. buruk2 pun kite tetap anak dorg. klo dgn org luar, dgr je hal buruk psl kite trus buat muke smcm... huhu

Eda said...

kay: betul tu...bak kata pepatah, air dicincang takkan putus..=)

Amni said...

huhu... sedih gak baca entri ni.. mak selalu macam tu kan.....

Eda said...

amni: hati ibu..memang peka dengan perubahan anak2 nya..=)

Kamu semua akan dijejaki..=)

 

~~**sTorY oF mE**~~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template