Thursday, December 16, 2010

~Motivasi dengan orang 'BESAR'~

Bila nak jumpa orang berpangkat mesti ada rasa cuak skit2 kan..pagi tadi ada urusan sikit di Pejabat Pelajaran Negeri Sembilan..nak jumpa ORANG BESAR bebb...kecut perut takk?..mesti ada gak skit2 kann...ada juga yg tak rasa apa2..

Yela, sapa la kita ni kalau nak dibandingkan dengan jawatan PENGARAH yang dipegang tu..tapi apa yang sangat dikagumi ialah sikapnya yang ramah...mungkin sebab mengetahui yang me juga graduate dari UM dan merupakan super-duper-duper-duper-junior dia...haaa...bape byk duper laa..waktu dia grad dari UM tahun 1983...ai belum dilahirkan lagi laa...hehe...cayalah kan...no wonder dah jadi PENGARAH skang ni..belum dapat title Dato' kut sebab PA dia pnggil dia Tuan je kalau tak mesti panggil Dato' kann kann...eh, ke cane?..akak PA2 tolong explain kat saya...hehe...

Tapi, beliau adalah sangat memberi motivasi..mungkin saja nak bagi semangat supaya kuat bekerja...

Antara dialog yang terkeluar;

"Kamu tengok, bila kita ada pangkat sikit semua orang nak tolong buat keje. Kalau pangkat kecik2 ni takde nye dorang nak pandang, jeling apatah lagi" --->waktu ni PA dia datang hantar surat yang dia suruh buat.

"Kalau kita tak bagi keje pun diminta-mintanya nak buatkan keje..saya ni bukan apa..tapi tu la, nak dapat pangkat macam skang pun kena mula dari bawah juga..pokoknya kena keje keras dan yang paling penting usaha nak majukan diri tu kena ada".

Wuaaa...borak dengan dia nih, memang terasa macam kena motivasi la...sangat best sebab lama tak dengar kata-kata nasihat camni..

"Saya ni bukan apa, tengok kamu saya teringat kat anak saya, baru sebulan keje kat Kota Damansara tu..adalah dia bagi RM50..merasa skit duit gaji dia katanya"..katanya lagi sambil tersenyum.

Bagus betul..dia harapkan anak dia yg ke-5 dapat masuk Pusat Asasi Sains UM, tapi tak dapat..maaflah Tuan, saya pon takde kuasa utk itu...hehe..dapat masuk matrik kat Johor..Pastu cakap pasal kat UM lak...

"Dr. Gan ada lagi ke kat Jab. Kimia tu?Ala..yang ada masalah kaki tu".

"Oh, ada lagi..skang dah dapat title Prof. penuh dah..skang pon dia as a contract lecturer kat UM tu".

Ditanya lagi nama beberapa lecturer yang ada me kenal dan tak brape nak kenal --->tak kenal la tu...hehe..Pastu borak2 lagi..seronok borak walaupon perbezaan umur kami sangat la ketara 2 kali ganda mungkin..eh, muda lagi saya kann..hihi..

Mungkin sebab excited bila dapat tahu yang kami rupanya belajar di tempat yang sama..satu fakulti lagi..department saja yg berlainan...katanya dia tinggal di 2nd kolej...

"saya first kolej la tuan"..hehe

"Saya ni excited skit bila jumpa orang dari UM ni. Yela, kita orang lama yang dari sana ni bila ingat balik, seronok zaman belajar ni. Lama dah saya tak jejak UM..rasa2 nya la last saya masuk UM tahun 1985".

"Lama sangat tu..saya baru setahun"..hehe...cepat ambik kalkulator kira umur saya...haha..=p

Pandangan negatif me terhadap mereka yang berjawatan tinggi dalam gomen ni terus lenyap bila jumpa ngan orang yang macam ni...tapi ada juga segelintir daripada mereka ni tak pandang pun orang macam kami ni..

Oleh itu, thumbs up untuk Tuan Pengarah Bahagian (erkk..lupa lak bhgn mana..;p) Mohd Razib.. Oh ya..semoga berjaya dalam temuduga utk naik gred gaji...=)


Jangan pandang negatif sangat kat org gomen...sok2 macam2 mana pon dorang ni la yang selalu bagi khidmat untuk kesejahteraan rakyat Malaysia..senyummm...=)

0 comments:

Kamu semua akan dijejaki..=)

 

~~**sTorY oF mE**~~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template