Wednesday, December 8, 2010

~Tekak ada tulang la, kamu gelakkan saya yea!HUH!!~

Salam semua...

Skang tengah rehat2 di rumah disebabkan masalah seperti yang dinyatakan dalam tajuk entry..

Tadi lunch makan laksa johor yang sangat superb rasanya..
Sebelum makan tu dalam hati terdetik la, jangan naik ruam lagi lepas makan ni sudah la..
Maka, makanlah sang puteri dengan penuh sopan dan santun..
Rasanya memang la sangat walllllahhh...sedap hingga menjilat jari..hehe..
Tiba2 entah bila masa tulang yang tak hancus itu masuk me pon tak sedar..
Syok sangat makan kan..lantas mula lah terbatuk2...laksa ada banyak lagi..pastu dah rasa nak termuntah sebab tulang itu menyebabkan tekak ni rasa kegelian..
Try makan lagi..main telan je...mak aiiiii...sakit dohh....batuk2 lagi...berusaha jugak untuk menghabiskan laksa yang superb tu..nampaknya tidak berhasil..
Akhirnya, dengan rasa hati yang walang terpaksa meninggalkan laksa yang superbb rasanya itu..huhu...demi menyelamatkan keadaan sekeliling..

Tepon mak cemana nak buat..mak cakap ambik nasi kepal pastu telan..baca2 la selawat nabi ke doa bagi tulang tu kuar...

Balik opis cepat2 sebab dah terasa nak termuntah!..akhirnya segala laksa yang superb rasanya tadi tersurat di mangkuk tandas....haih..abis semua rasa yang superb jadi dah tak superb!

Me pon p la beli nasi putih..Sebelum tu ckp kat admin nak MC..sebab dah rasa tak selesa..

Waktu nak beli tu ckp la ngan pelayan kedai tu;

"Saya nak beli nasi putih separuh bungkus..itu saja".

Adik ni dah gelak2 dah..
"Takkan tu je kak?"

"Yea..tu je"..

Sambil2 depa isi nasi tu dalam polisterin dorang duk gelak2..gelak apa pon tak tau la..

Nak je me sound "TEKAK SAYA ADA TULANG LA WEI, SEBAB TU BELI NASI JE!!"

Sib baik masih boleh bersabar..Telan nasi tapi tak jalan jugak..

Balik umah pegi la beli strepsil xtra strong tu atas nasihat kakakku yang kusayangi...lantas kereta dihalakan ke arah petronas berhampiran..makan bagi berangin skit tekak..tapi tak mo jugak hilang..

Pi klinik....klinik kesayanganku...Klinik Mediviron..ske klinik ni sebab doc die sgt memberi penerangan terperinci bila me dapatkan rawatan kat situ..tadi pun siap dia kuarkan gambar saluran esofagus untuk terangkan macam mana nak proses makanan tu masuk dalam saluran makanan..

Masa cek tu..doc suh me nganga mulut sambil sebut aaaaaaa....ikut je la..ulang lagi...aaaaaa...

"Doc!!..saya rasa nak termuntah!"...uwekk...hehe...tak muntah laa...rasa je..

Doc pon bagi la penerangan mengikut gambar yg die tunjuk tu..tekak kita ada 2 saluran..
1 saluran makanan, 1 lagi saluran pernafasan..masa doc cek td..doc sentuh kat saluran makanan me sambil tekan dan tanya sakit tak..terang punya terang..me angguk je sbb rasa tekak sgt la x selesa dan nak bercakap pon xde mood...

credit to mr. google

Doc ckp lagi,
"u jgn risau, i pon tak boleh nakk keluarkan tulang tu sebab mungkin die dah kedalam skit..tapi nanti dia akan turun juga masuk dalam".

'Tapi doc, saya dah termuntah semua kompem ke tulang tu tak terlekat?..kalau tulang tu terlekat lepas tu jadi busuk abis la tekak saya..mesti bernanah pulak nanti'..

Doc senyum sambil berkata,
"Jangan risau, memang dia akan turun juga nanti...skang, i nak u punya minda tu jgn pk negatif things...sebab ni pun berkait juga dengan psikologi u..bila u cakap akan jadi mcm ni mcm ni..u akan rasa sakit".

'Oh, betul jugak ye..tapi saya....'..tergantung sebab doc dah potong cakap me dulu.

"U nak rehat ke?".

Dalam hati..wah ahli nujum ke apa doc ni..cam tau2 je...me pon angguk la..pucuk dicita ulam mendatang kannn...hehe..dapat la MC setengah hr...cukup la tu..dapat la ubat kemam tuk kembangkan saluran kat tekak ni....mak aiii punyalah besau ubat tu..sib baik rasa die ok..

Gambar hiasan dr google..dulu kecik2 mcm ni la gaya nya kalau tercekik tulang..

Harap2 mlm ni tulang tu keluar la dari tekak ni...

5 comments:

Nasriq said...

kepal2 nasi pastu telan...kalau tak nak makan pisang...tapi jgn kunyah!

LiErOSe~QiEmi said...

laa lekat tulang ke??? penah kena.. wohhhh azabbbbb!! sabar ek.. banyakkan minum air masak la kot.. bagi tulang tu cpt skit kluar dgn air tu..

Eda said...

Nasriq: dah telan nasi kepal2..tapi x jadi juga..sakit tuu..

Bunga: mmg azab...rasa nak jolok je tekak ni..huhu

Huszaini said...

Tekak dah ok? kalo tak ok jari masih ok lagi kan?! hehehe... masih boleh buat entry lagi. hehehe

Eda said...

Huszaini: ok dah..sepanjang tekak tak ok 3 entry saya up..

jari kan ok..hhahaha..;-)

Kamu semua akan dijejaki..=)

 

~~**sTorY oF mE**~~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template