Tuesday, December 21, 2010

~Pengalaman pahit, manis, kesempurnaan~

Salam semua..

Dalam hidup, kita kena belajar terima kenyataan..Walaupun kenyataan itu terlalu sukar untuk diterima, namun kalau tidak mencuba bagaimana kita tahu akan hasilnya.

Pengalaman pahit, manis
Dalam banyak-banyak pengalaman hidup yang manis, pastinya ada terselit yang masam mahupun pahit..Yang manis itu sudah tentu akan sentiasa tersemat di hati sanubari..Yang masam dan pahit pula sebolehnya hendak dibuang jauh ke hujung dunia supaya tak terbayang2..


Please, don't blame on me...Gambar hiasan dari google

Namun, antara yang pahit itu pasti ada yang agak sukar diterima dek akal fikiran yang waras..Maka, disinilah rasionalnya kita harus menggunakan akal yang diberi supaya tindakan yang kita buat adalah tindakan yang rasional, tidak terburu2 mahupun terlalu mengikut emosi..

Selalu kita dengar orang cakap
"Masing2 dah besar, dah tahu fikir mana yang baik mana yang buruk"...

Tak kurang juga yang cakap,
"Belajar tinggi2 sampai menara gading, tapi kelakuan macam takde pelajaran"..

Masing2 ada pendapat masing2, masing2 ada pendirian masing2...Cakap2 orang tu ada betulnya..tapi, dimana silapnya lagi??..bukan salah ibu mengandung..bukan juga salah ayah yang mencari nafkah keluarga...pokoknya hati, keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah..

Walau sepahit mana pun kenyataan itu, belajarlah untuk menerimanya secara rasional.. Ada yang berbisik,
"Abis tu kalau dah teruk macam ni jadinya, macam mana nak terima?"..

Waktu ni la kita harus menggunakan akal fikiran yang waras..Kalau dulu kita tak guna akal, belum terlambat kalau baru kini kita nak gunakannya...itu lebih baik daripada tidak menggunakannya langsung...

Kesempurnaan
Mungkin akan ada juga yang terdetik,

"Eleh, macam la dia tu baik sangat nak bagi nasihat kat orang lain"..

Tiada satu makhluk pun di muka bumi ini yang begitu sempurna...Sempurna di mata manusia belum tentu lagi sempurna di sisi-NYA..Kesempurnaan hanya akan hadir bila kita benar2 mengenal Allah...Bila kita benar mengikut suruhan-NYA...Bila kita benar2 menjadikan Al-Quran dan sunnah Nabi S.A.W. sebagai panduan kita..Setelah kita benar2 insaf dan bertaubat atas dosa2 yang pernah kita lakukan..

Kat muka bumi ni, tiada seorang manusia pun yang tidak mahu dilihat sempurna bukan...

Lari topik sudah
Tiba2 dapat message from housemte..."Nak masak tak?"

Adeii...takde ribut takde taufan..hujan pun tidak tetiba tanya nak masak ni pe kes..huhu..cakap pasal housemate ni teringat kat cerita dia pasal mencari jodoh...haha...lawak la CT..hehe...papepon good luck yea dalam misi tersebut..haha...mungkin dia bercerita sekadar untuk menghiburkan hati..=)

Ok, berbalik pada topik asal...korang sempurna ke?..kalau Semporna tu kat Sabah bah..hehe...Adeii...melalut2 ni sebenarnya idea dah melayang dek gangguan dari mesej pasal masak mmasak ni...adeii..tak tahu nak masak ape...jom google cari resipi...haha..

Goreng ikan je pon sodap kann...Pic dari google

Untuk entry ni kita sambung di next entry ok...=)

P/s: sekadar renungan untuk diri sendiri yang banyak kekhilafan...

5 comments:

chentaMAYA said...

haha! pengalaman mmg ssh nak cite! pahit manis sume ade!

Eda said...

hehe...yup...

itu yang mencorakkan kehidupan kita sebenarnya supaya lebih berwarna warni..=)

Azreen Amran said...

saya suka entry ni.. semua orang tak sempurnakan.. tak semestinya org yg xsempurna tu xboleh nasihat org laen kan..

btw, thanks utk sesuatu yg awak bg pd sy hari tu.. and happy blogging!

keep in touch ya!

Eda said...

AA: erkk....penah bagi sesuatu ke?...ape ek??????konpius

Azreen Amran said...

awak suruh sy bersabar..

itu merupakan sesuatu buat sy.. so sy ucapkan terima kasih. :)

Kamu semua akan dijejaki..=)

 

~~**sTorY oF mE**~~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template