Sunday, February 20, 2011

~Dengar pengalaman orang terasa kecut perut pulak~

Salam semua...

Hari ni aktiviti hujung minggu ialah melawat membe yang baru lepas bersalin..nak kata baru tu tak de la baru sangat...dah 70 hari la jugak..dah siap keje balik dah pon..hehe

Memandangkan kami agak rapat, maklumla satu kelas masa cont study 2 thn lepas...nak pulak kat kolej bilik pon selang berapa buah je..so, aktiviti melepak memang slalu ngan dia ni la..jadi apa2 cerita yangg ingin dikongsi memang takde hal la...jangan malu2 jangan segan2..bertepuk bertampar tu mmg biasa la orang cakap..

Kami pon ape lagi, tanya la pengalaman masa dia nak bersalin tu..dan agak mengejutkan juga bila diberitahu anak salah sorang rakan UM baru meninggal minggu lepas..takziah diucapkan kepada Azmi dan isteri...kisahnya agak sayu..mana taknye, bayi yang sepatutnya boleh melihat dunia ni dengan lebih lama akhirnya pergi selama-lamanya disebabkan kecuaian yang saya kira tak sepatutnya berlaku..tapi, mungkin dah ajal baby tu kan..

Meh sambung pengalaman orang bersalin..selepas mempunyai tanda2 utk bersalin tu kwn saya ni pegi la hosp putrajaya utk pemeriksaan..dah sampai situ, doc yg cek tu lagi muda dari kawan saya..dan doc tu ckp pintu rahim belum bukak..jadi disuruhnya kawan saya ni blk rumah kembali, doc tu ckp lagi..kalau dah buka pun dia akan rujuk kawan saya ni ke hosp serdang ataupun HUKM sbb kat Putrajaya tu terlalu ramai pesakit dan tak mampu nak tampung..bayangkan la apa persaan mereka waktu tu..

Kawan saya yg belum ada pengalaman bersalin ni pun balik la rumah..tapi, disebabkan risau takut apa2 jadi mertua dia mintak dorang suami isteri ni ke hosp bersalin swasta..tak apa la kena bayar mahal pun, asalkan bayi & ibu selamat..sampai di hosp tu dia pun bgtau la doc pakar kat situ keadaan dia waktu tu..doc tu pun nak cek la balik keadaan kawan saya ni sbb dia tak percaya doc muda kerajaan yg cek sebelum tu..dan akhirnya kawan saya terperanjat sebab dah 2 cm pon..ape lagi terus doc tu tahan dia kat ward..

Tapi, bila dengar dia cite pulak pasal contraction yang dia rasa tu..adeii..seriau pulak..semua pun sakit la dikatanya..dah la lama..kalau beberapa jam je takpe la jugak..ni hampir 8 jam baru la baby tu kuar..dah la lakinya tak bagi dia ambik epidural..tapi, doc pakar tu ckp kat laki kawan saya ni.."man don't have right for this situation as they dont know the feeling of that pain"..waa..hihi...

tapi, kawan saya tak ambik pon..yea la dah laki tak kasi takkan nak ambik gak kan..reason laki dia adalah, kalau ambik takde la rasa pengalaman sakit tu..nanti kalau orang tanya pun tak boleh nak cerita pengalaman sakit yang macam mana..huhu..boleh lak dia pk gitu..sakit tu bukan dia yang tanggung pun..bini dia yang tanggung..huhu..ngeri pulak dgr pengalaman dia...huhu

Ermm..gambar ngan baby comel ni takde la pulak..belum dapat lagi dari kak niza..nanti saya upload, nama baby ni Sharifah Nur Wafa binti Syed Anwar..comel & baik je..kagum jugak sbb dah ada sebatang gigi...huhu

Korang yang dah ada pengalaman tu, meh la kongsi kat sini..saya belum ada lagi...mn nak ada kawen pon belum..hehe..

7 comments:

echah mashuri said...

erkk..takut nakk beranakkk.tp nak ade anakk.heeee;p

iwan_dextrous said...

saya x ad pengalaman..hahahha

tpi besar pahala org beranak...cuci dosa..

Eda said...

ecah: haha..takut2 pon msti ada jugak rasa nak anak sendiri kan..



iwan: kalau kamu ada pengalaman sndiri tu maknanya ada smething wrong tu..hihi

besar pahala kan..=)

KUREKURE COMEL said...

sgt menggerunkan....mina ade pengalaman gugur je...
perhhh itu pun dh rasa senak...huhuhu

Eda said...

mina: dengar pun seriau apatah lagi orang yg alami sendiri..huhu

Zulfikar Hazri said...

err.. tengok org beranak kat Youtube.. azabbbb.. :(

Eda said...

Zlfikar: adeii...seriau nye..huhu

Kamu semua akan dijejaki..=)

 

~~**sTorY oF mE**~~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template