Wednesday, February 23, 2011

~Saya tak suka, tapi yang ni saya jatuh chenta la~

Assalamualaikum semua..


Wah, tajuk tak boleh blah..hhehe..jom2 layan..tengah panas2 ni sori la buat korang terliur je ek..hihi

Nampak tak gambar di bawah ni..sape tau air ape kah itu??..ape die??..jus guava?..salah2..sila cuba lagi yea..ye yang dihujung sane nak jaab yea...air epal?..salah lagi ya..meh la saya tolong jawapkan..itu la air tebu yang super duper delicious tahap chef antarabangsa yang buat..hehe

Rasanya teringat2 sampai bawa dalam mimpi..huhu


Sebenarnya saya tak suka air tebu..entah nape entah rasa air tebu kat pasar tu lain macam jer..dan memang tak boleh nak diterima oleh anak tekak saya ni..minggu lepas ada event kat company..so, kami mmg ada tanam pokok2 tebu ni secara organik..memula tu was was la jugak nak ambik..tapi dalma hati nak try..so saya pun gi la amik secawan..lepas secawan tambah lagi..pastu tambah lagi..rasa nya 4 cawan air tebu saya minum hari tu..

Saya pun risik2 la dengan production manager kat Gemencheh tu dorang guna apa buat air tebu nih..dia cakap la ambik tebu yg dorg tanam tu..tak campur2 apa2 bahan yang lain pun..fresh dari ladang gitu..memang terbaik la..pastu saya pon ckp la tak pernah minum air tebu yg rasa macam ni.lain skit rasa dia..rasa yang tulen..

Dan, hari tu jugak big bos kami yang dah 10 tahun tak minum air tebu sama macam saya bertambah2 minum air tebu tu..kata manager tu, dia ak galakkan kami beli air tebu yang kat pasar2 atau kat tepi2 jalan tu..

Haa..tau tak kenapa?..sebenarnya, utk tanam tebu ni, sesetengah pengusaha menggunakan racun puraden (tak tau betul tak eja ni..tp bunyi gitu la)..racun tu adalah utk mengelakkan ulat2/ serangga perosak masuk ke dalam batang tebu tu..dan kesannya mmg takde la serangga perosak masuk dalam tebu tu...hasil nya cantik la tebu tu jika dipandang..haa..bahaya tu..chemical tu...jadi, hati2 yea..mungkin sbb tu kot tekak saya yang cumil ni tak boleh terima rasa air tebu yang kat luar tu..


Tetiba rasa nak minum air tebu yang fresh dari ladang lagi...sabtu ni harap2 dorang mesin lagi la tebu tu...hihi

20 comments:

-- said...

eda.. agak2 minum air tebu banyak2 boleh kencing manis tak???

Eda Latiff said...

huhu..tak tau la..tu kena la gi check kat spital..

zati embong said...

ma jat pun kdg2 bising,takut kena kencing tikus.huhu..

Unknown said...

ah tidak! ko wat aku haus bc entry ko..

Eda Latiff said...

Heidi shafiq: hhaha..sori la..teringat2 jer rasa sampai skang..

Anonymous said...

adey.. rugi plak tak beli air tebu td..

Eda Latiff said...

haha..tu la khaifaiz, len kali beli jer..

NasQ said...

KENAPO DEN SEBAGAI ANAK JATI ORANG MONCHEH TAK TAU PUN ADO TEBU ORGANIK NI...MUSYKIL BETUL LA...SAMBIL GARU2 DAGU...

norh said...

eh, kaler dia lain dari yang biasa tu ye..

Eda Latiff said...

Nasriq: haha..tak yah musykil2 la..sila la ronda2 kat Moncheh Lamo tu yo..;)



norh: aah, tu yang buat rasa dia fresh tu..yg kat luar tu kaler mcm lumut je kan..

.:: yUki a.k.a f@Ra ::. said...

shedapppnyer ayo tebu!!!!!!!!!!!!

dEkaT Di hAti said...

terliur air tebu la plk..nk jgkkkk...hhuhuhu..bestnye..sjuk2..

Eda Latiff said...

qiffara: sedap ek...sila2 cr air tebu sekarang!!



dekat di hati: sejuk2 minum sgt best..hehe

iwan_dextrous said...

nak sikit..haus dh nie...

atuk said...

Assalamualaikum Eda

saya tak suka
sebab sakit tekak selepas minum, mukin racun tu kut
tak besih, buang kulit terus perah
mereka letak merata2, tikus selalu kencing

Wassalam

KUREKURE COMEL said...

ehhhh...bukan air petai ke tu?hahaha.

perhhh...air tebu mmg terbaik...tp mina xblh minum byk...sbb asma la...
hihihi...

Eda Latiff said...

iwan: haha..pi minum air suam suda la...



Atuk-phd: waalaikumussalam..
kalau air tebu yang jual kat luar tu saya pon tak berani nak minum..tp yang ni berani sbb tau dorang mmg guna pesticide utk tanaman kat situ..so, selamat & diyakini bersih..=)

Eda Latiff said...

mina: kesihatan tu lagi penting kann..=)

. said...

wah bestnye :) nak juga minum nanti

Eda Latiff said...

sila la..sila la..tp, kalau dpt yg organik memang meletop la rasa dia..=)

Kamu semua akan dijejaki..=)

 

~~**sTorY oF mE**~~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template